thermometer

Soms kan het helemaal geen kwaad om eens de thermometer in je werk te stoppen. Even checken of het nog op temperatuur is of dat je een warmte injectie nodig hebt. Je doet je werk en je bent er ook goed in, maar geeft het je ook nog steeds voldoening, plezier en energie? Of ben je langzaamaan over gegaan op de automatische piloot?

Nu is een simpel testje natuurlijk niet hét middel om dit eens diepgaand in kaart te brengen, maar het kan wel een aanzet zijn tot nadere verkenning. Gewoon even de thermometer erin en even de stand aflezen.

Hoe pak je dat aan?
1. Maak een lijst van al je werkzaamheden die je doet. Wees zo specifiek als je kunt. Dus ook het afhandelen van je mail, het schrijven van memo’s of het voorbereiden van je lessen. Je zal verbaasd zijn over hoeveel je doet.

2. Neem een wit papier of Word document voor je en maak een tabelletje. Verticaal zet je:
– Doe ik heel graag
– Doe ik met plezier
– Vind ik wel leuk
– Doe ik liever niet
– Wil ik echt niet

Horizontaal zet je:
– Zeer bekwaam
– Kundig
– Niet of nauwelijks kundig

3. Neem de lijst met al je werkzaamheden en geef ze een plek in de tabel. Ben je er goed in het schrijven van een beleidsnotitie maar vind je het niet echt leuk om te doen, dan zet je die in het vak “zeer bekwaam” (“kundig” kan ook) en bij “doe ik liever niet”.

Zo breng je al je werkzaamheden in kaart. Ga er daarna als het ware eens boven hangen en kijk wat je opvalt. Staat er bij “doe ik heel graag” veel van je werkzaamheden? Dan ben je te feliciteren. Gaaf! Staat er veel bij “doe ik met veel plezier” en bij “niet of nauwelijks kundig” dan zou je daar wellicht een cursus voor kunnen volgen of extra hulp bij kunnen vragen om je zo verder te bekwamen.

Als je veel werkzaamheden onder “zeer bekwaam” of “kundig” in combinatie met “doe ik liever niet” hebt staan, dan is dat een rode vlag. Dat betekent dat je goed bent in je werk, maar dat je er geen (of onvoldoende) plezier uit haalt. Dat kun je op wilskracht heel lang volhouden, maar breekt je uiteindelijk wel op.

Succes met meten!